tisdag 12 maj 2026

PLANTERING AV NYA VÄXTER

 

Åkte till Bauhaus för att köpa ett litet trädgårdsbord till "Hörnan" men kom hem med en hel del växter och utan trädgårdsbord!

Det blev sedan ett styvt jobb - det tog 3 dagar - att plantera växterna eftersom jag bara kan ta lite i taget pga min onda rygg. 

När jag kom hem planterade jag 2x3 st gula Tagetes och 2 st Hebe, en gulröd (bild) och en blå, inalles 8 st  på framsidan.

Dag två planterade jag 3 st blålila Petunia i varje korg vid "Hörnan inalles 12 st, och grävde upp en klätterros, som dött under vintern, där jag planterade två stycken Clematis, en röd "Piilu" och en blå "The President" vid rosenbågen, totalt 14 växter."

Dag tre var turen kommen till de sista två som var Sorbaria/Rönnspirea. Jag hade tänkt plantera dom i Stora rabatten men som tur var så bestämde jag mig för att läsa på lite om växten på Google. Till min förskräckelse läser jag då att de är MCKET INVASIVA - kan ta över hela trädgårdar - och väldigt svåra att bli av med, vilken tur att jag inte hade grävt ner dom men också synd för jag tycker fortfarande att de är vackra och hade passat bra där. Nu får jag tänka om och försöka hitta några fina krukor åt dom. 

Några fina krukor blev det inte, det blev mina gamla "potatishinkar".
Jag fortsätter traditionen med gula Tagetes vid den svarta soffställningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar