måndag 25 augusti 2014

FULL FART I TRÄDGÅRDEN

Jobbat som en slav i dagarna två.
Har ju bestämt mig för att lägga igen hörnrabatten så nu har jag börjat flytta växter därifrån.
Till att börja med fick 3 st Hosta och 3 st Nepeta och ytterligare en växt (som jag inte vet vad den heter) flytta över till rabatten på framsidan.Det är ett elände att försöka gräva där p g a all den vita stenen, som tidigare ägare lagt dit. Först måste jag ta bort den, vilket kräver tålamod, och lägga den i hinkar innan jag kan gräva.  Och sedan tillbaka med stenen när allt var klart.Betraktar den rabatten som färdig nu.
Nästa på tur var en Ginst - funderat länge på var jag skulle göra av den. Kom på att jag kan plantera den i den lilla fyrkanten på framsidan. Satte igång att gräva där, men där var bara sand, sand och åter sand. Insåg att här kommer inte Ginsten att klara sig, men kanske Idegranen, som står i den stora krukan klarar sig bättre där.
                                                   Då får det bli Ginsten i krukan och .....
.......Idegranen i fyrkanten. Men då behöver jag mera jord att fylla krukan med. Iväg till Plantagen för att köpa trädgårdsjord - den bästa jorden och det är bara Plantagen som har den. Men inte kan jag åka till Plantagen utan att köpa några växter! Kom hem med 6 st olika sorters Fetblad!
Den första - längst upp till vänster på bilden - var relativt enkel att gräva  ner. Sedan blev det problem. Där de övriga fem står låg det 2 st stora plattor - var skulle jag göra av dem och hur skulle jag få tag på stenar till det nya partiet?
Jo, i det s k trädgårdslande t(till vänster på bilden) - har bara livets nödtorft där, dvs rabarber och gräslök - finns det för många stenar och där skulle plattorna kunna ligga. Bort med stenen, flytta om gräslöken, lägga dit plattorna och si "trädgårdslandet" blev mycket bättre av den omflyttningen.
Men det värsta jobbet återstod - att gräva upp allt gräs med långa rötter som vuxit fast runt plattorna (där de låg tidigare alltså). Grävde ur ca 30 cm djupt och fyllde på med trädgårdsjord (tur att jag köpte två säckar igår!) Stenarna från trädgårdslandet kom väl till pass och riktigt fint blev det.
Nu är även stenpartiet klart, två avslutade projekt på två dagar - det är inte ofta det händer!
Passar på att lägga in en bild på min Buddleja, som jag planterade förra året. Den har vuxit alldeles otroligt och är konstant full med blommor, underbart!                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar